21 listopada 2015

Blisko 3,5 mln deklaracji podatkowych przez Internet

Blisko 3,5 mln deklaracji podatkowych przez Internet


Autor: Piotr Henke


Od początku 2011 r. w systemie e-Deklaracje złożono 3,424 mln wszystkich rodzajów zeznań podatkowych. Wśród nich 464 tys. to najpopularniejsze formularze PIT. Zarówno PIT-ów, jak i innych zeznań podatkowych przesłano w tym roku więcej niż w całym 2010 r.


Okres rozliczeniowy dla deklaracji rocznych PIT mija w tym roku 2 maja – pozostałe rodzaje zeznań (min. dotyczące CIT i VAT) można składać przez cały rok. Jednak już teraz wiadomo, że 2011 r. będzie kolejnym rekordowym rokiem pod względem ilości podatników rozliczających się przez Internet. Wówczas przez Internet przesłano 3,403 mln wszystkich deklaracji (w 2009 r. 760 tys., w 2008 r. z takiej formy skorzystało niespełna 104 tys. osób). Podobnie rośnie ilość e-PIT-ów: w 2010 r. było to 324 tys. deklaracji przy 90 tys. w 2009 r.

Chociaż składanie deklaracji papierowych wciąż pozostaje najpopularniejszym sposobem rozliczania się podatników, Polacy coraz chętniej rozliczają się przez Internet. Obecna skala rozliczeń elektronicznych to wynik ułatwień wprowadzanych przez resort finansów. Możliwość przesyłania popularnych PIT-ów bez podpisu elektronicznego i intuicyjność systemu e-Deklaracje pozwala podatnikom zaoszczędzić czas i pieniądze.

Wystarczy dostęp do komputera z Internetem, aby korzystając z e-Deklaracji wypełnić i wysłać zeznanie elektroniczne. Dodatkowo system podpowiada jak uniknąć błędów oraz gwarantuje bezpieczeństwo przesyłanych danych. Dzięki wymogowi autoryzacji deklaracji do minimum spada ryzyko, że ktoś się podszyje pod podatnika (najprostsza i bezkosztowa metoda to podanie danych identyfikacyjnych podatnika i kwoty przychodu w poprzednim rocznym zeznaniu, zaś przy innych zeznaniach – kwalifikowany podpis elektroniczny). Złożone w ten sposób zeznanie dotrze do urzędu skarbowego, ponieważ program pozwala na wygenerowanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO). To potwierdzenie wypełnienia obowiązku wobec urzędu skarbowego, traktowane na równi z dowodem nadania listu poleconego czy potwierdzeniem złożenia zeznania bezpośrednio w urzędzie skarbowym.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Polacy chętniej oszczędzają niż zaciągają kredyty

Polacy chętniej oszczędzają niż zaciągają kredyty


Autor: dariusz zecik


Statystyki donoszą,iż coraz więcej Polaków oszczędza i wstrzymuje się od zaciągania kredytów. Z danych NBP wynika, że w ostatnich miesiącach, Polacy zanieśli do banków 4 razy więcej gotówki niż od nich pożyczyli.


Dokładniej mówiąc, z początkiem roku klienci indywidualni banków w Polsce wpłacili na konta i lokaty ok. 4,8 mld złotych, a pożyczyli ok. 1,2 mld złotych, co oznacza, że łączna kwota wartości zaciągniętych kredytów równa się ok. 141,3 mld złotych.

Mniej kredytów gotówkowych więcej debetów

To z kolei przypomina znaną już sytuację z ubiegłej wiosny. Z informacji zawartych na stronach internetowych NBP wynika, że pula kredytów konsumpcyjnych na koniec stycznia bieżącego roku wynosiła 11,5 mld zł przy maksymalnej wartości listopadowej 11,65 mld zł. Jak łatwo się domyślić jedynie debet w koncie sukcesywnie wzrasta.

Eksperci jednak uspokajają, że ta zła sytuacja dotycząca kredytów jest wynikiem spłaty przez klientów pożyczek konsumpcyjnych, które wynoszą ok. 1 mld złotych, i niebawem ulegnie zmianie.

Mniejszy dług na kartach kredytowych

Nieco inaczej wygląda z kolei sytuacja kart kredytowych. Tu zadłużenie Polaków zdecydowanie maleje (na początku roku spadło o 220 mln zł i wynosiło 14,35mld zł.). Jeżeli przyjrzymy się teraz kredytom na nieruchomości, to mimo, że mamy dopiero początek nowego roku kalendarzowego, zauważymy ich mały wzrost, zarówno w polskiej walucie (wzrost o 1,69 mld zł) jak i w zagranicznej (0,6mld zł. - już po odjęciu efektów kursowych).

To oznacza, że mimo założeń, iż początek roku nie sprzyja inwestycjom mieszkaniowym czy też budowlanym, dosyć wysoką wartość zaciąganych na ten cel kredytów.


Źródło Ranking banków - BISE.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Materiały budowlane drożeją od 2011 roku

Materiały budowlane drożeją od 2011 roku


Autor: kodo


Skutkiem nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, która wejdzie w życie 1 stycznia 2011 roku, stawki VAT na niektóre produkty zostaną zwiększone.


Sytuacja ta dotyka między innymi podatku, jakim obciążane są materiały budowlane. I już od stycznia obecnego roku podatek VAT od materiałów budowlanych wzrośnie z 7 i 22 procent do 8 i 23 procent. Planowo podwyżka ta ma utrzymywać się aż do 2014 roku, czyli przez kolejne 3 lata, chyba że dług publiczny przekroczy kolejny próg, to jest 55 procent PKB, wtedy będzie trzeba liczyć się z kolejnymi zwyżkami. Obecna stawka na usługi (również te budowlane) - 7 procentowa wzrośnie do 8 procent, natomiast żywność i książki zostaną obciążone 5 procentową stawka podatku. Niezbyt pocieszającą informacją jest również fakt, że zwrot jaki należy się inwestorom z części uiszczonego VAT-u w cenie materiałów budowlanych, mimo iż VAT na materiały budowlane się zwiększy, nie ulegnie podwyższeniu.

Materiały budowlane, a faktyczny wzrost cen

Pracownicy Ośrodka Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa PROMOCJA twierdzą, że wzrost cen brutto materiałów budowlanych będzie niewielki i niemal nieodczuwalny dla normalnych klientów. W zależności od kwartału mogą zwiększyć się jedynie o 1,5 do 1,6 procenta.

Materiały budowane i ich ceny w obecnym roku

Najbardziej burzliwy okres dla materiałów budowlanych mamy już dawno za sobą. Ceny, jakie producenci narzucili na materiały budowlane w 2008 roku nie powtórzyły się. Stało się tak zapewne dzięki zażegnaniu kryzysu ekonomicznego. Jak donoszą agencje badania rynku ceny materiałów budowlanych w 2010 roku były raczej stabilne i nie zanotowano większych wahań. Według przeprowadzonych badań wzrosło zainteresowanie na materiały budowlane z zakresu instalacji i elektryki. Ogólnie sprzedaż materiałów budowlanych plasowała się na jednostajnym poziomie. Tak więc w 2011 ten trend powinien się utrzymać i można spodziewać się minimalnej zwyżki cen.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Transmisja online z VI Konferencji Ewaluacyjnej

Transmisja online z VI Konferencji Ewaluacyjnej


Autor: TVIP


13-14 grudnia 2010 r. zapraszamy na transmisję online z VI Konferencji Ewaluacyjnej organizowanej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Transmisja zostanie zrealizowana przez TVIP i dostępna będzie pod adresem: www.ewaluacja.gov.pl/transmisja


Pierwszego dnia konferencji zostaną zaprezentowane wyniki ewaluacji ex post Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006. Przedmiotem dyskusji dotyczącej kierunków oraz kształtu polityki spójności w nowym okresie programowania będą wnioski i rekomendacje sformułowane w wyniku procesu ewaluacji. Podczas konferencji zostaną poruszone również zagadnienia metodologii badań, które spotykają się z zainteresowaniem ze strony środowiska praktyków badań ewaluacyjnych.

Drugiego dnia zaplanowano dyskusję nad możliwością zaadaptowania na gruncie ewaluacji nowych trendów obserwowanych w obszarze działań społecznych, poruszona zostanie również problematyka łączenia metod oraz rola i specyfika dzisiejszych metod i technik jakościowych. Zostanie również omówiona obecność wyników w ewaluacji przestrzeni medialnej.

Program transmisji z konferencji:

10:00-10:20 Otwarcie konferencji z udziałem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Panem Jarosławem Pawłowskim oraz Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Panią Bożeną Lublińską-Kasprzak

10:20-11:30 Wykłady plenarne
Przyszłość polityki spójności – V Raport Kohezyjny a wnioski z ewaluacji ex post KE
Veronica Gaffey – Acting Director, DG REGIO, Komisja Europejska

Polityka spójności w Polsce 2004-2006 – petryfikacja czy rozwój? Wnioski i rekomendacje z ewaluacji ex post Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006
dr Piotr Żuber – Dyrektor Departamentu Polityki Strukturalnej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

12:00-13:30 Hihg Level round – table discussion
Moderacja – Jarosław Pawłowski – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego

Dyskutanci:
- Marek Kalupa, Dyrektor Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej, MRR
- Prof. Grzegorz Gorzelak, Centrum Studiów Regionalnych i Lokalnych EUROREG, UW
- Prof. John Bachtler, Dyrektor European Policies Research Centre
- Prof. Tomasz Komornicki, IGPZ PAN

10:00 – 10:10 Otwarcie drugiego dnia konferencji – Pani Bożena Lublińska-Kasprzak – Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

10:10 – 10:25 Podsumowanie pierwszego dnia konferencji

10:25 – 11:10 Wykład Plenarny
Współczesne trendy w badaniach społecznych i marketingowych
dr Dieter Korczak – Prezydent ESOMAR

14:00 – 15:30 Sesja podsumowująca


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Przyszłość branży leasingowej

Przyszłość branży leasingowej


Autor: Maciej Teska


Obecnie na polskim rynku dostawców systemów informatycznych w sektorze finansowym istnieje silna konkurencja. Firmy wyprzedzają się coraz to nowszymi pomysłami chcąc zaspokoić rosnące potrzeby odbiorców. Klienci instytucji finansowych wymagają coraz więcej stąd potrzeba ciągłego podnoszenia jakości oferowanych usług.


Rozwój systemów informatycznych może okazać się kluczowy w walce o klienta, biorąc pod uwagę ich duży wpływ na usprawnienie wszelkich procesów zachodzących w firmach. Wraz z rozwojem rynku usług finansowych istnieje coraz większa potrzeba dostosowywania systemów informatycznych do wynikających potrzeb. Na rynek wchodzą nowe produkty finansowe, a wraz z nimi oferowane w ich towarzystwie produkty dodane.

Stosunkowo nowym, a zarazem mało popularnym produktem w Polsce jest leasing konsumencki, cieszący się znacznym uznaniem na zachodzie. Założenie jest stosunkowo podobne do leasingu dla firm, z tym że leasing konsumencki przeznaczony jest dla osób prywatnych, nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoba korzystająca z leasingu konsumenckiego jest uprawniona do korzystania z przedmiotu, który pozostaje własnością finansującego. W zamian za korzystanie z przedmiotu, osoba fizyczna dokonuje płatności, które służą spłacie przedmiotu. Zgodnie z umową leasingowa, własność przedmiotu leasingowanego przechodzi na korzystającego dopiero po zakończeniu trwania umowy. Taki sposób zabezpieczenia transakcji obniża jej ryzyko i jest podstawową różnicą między leasingiem konsumenckim a kredytem. Niższe ryzyko zawartej transakcji powinno skutkować możliwością obniżenia kosztu leasingu, jednocześnie uzyskując przewagę leasingu jako formy finansowania dla osób fizycznych. Dodatkową różnicą jest fakt, iż przy zakupie samochodu na kredyt od dnia zakupu jesteśmy właścicielami co wpływa na zniżki ubezpieczeniowe. Leasing konsumencki może posiadać natomiast korzystniejsze rabaty wynegocjowane bezpośrednio u producenta lub importera oraz korzystniejsze opłaty ubezpieczenia pojazdu. Atutem leasingu jest także krótszy okres wydania decyzji o finansowaniu. Ze względu na uproszczone procedury i mniejszą ilość wymaganych dokumentów, leasing konsumencki osiąga przewagę nad kredytem. Dodatkowo firmy leasingowe rejestrują i ubezpieczają przedmioty. Oznacza to, że tego typu finansowanie może być alternatywą dla kredytów konsumenckich. Na dzień dzisiejszy przyszłość leasingu konsumenckiego na polskim rynku wygląda optymistycznie. Tak przynajmniej twierdzą przedstawiciele branży leasingowej. Czynnikiem pozwalającym wysuwać takie wnioski jest m.in. ciągły wzrost gospodarczy Polski i zmieniające się postawy naszego społeczeństwa. Na polskim rynku udział leasingu konsumenckiego w transakcjach wynosi zaledwie około 1- 2%, podczas gdy w Europie jest on znacznie wyższy. Wśród swojej oferty produktów, leasing konsumencki na obecną chwile oferuję tylko Masterlease i VB Leasing. Przeszkodą do wprowadzenia produktu do oferty pozostałych firm, mogą być niejasne przepisy. Wprowadzenie jasnej formy finansowania konsumenckiego wymaga zmian m.in. w ustawie o kredycie konsumenckim oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Leasing konsumencki przeszedł pomyślnie przez rządowe konsultacje międzyresortowe ustawy deregulacyjnej. Ministerstwo Finansów, a także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozytywnie odnoszą się do zaproponowanych rozwiązań prawnych w ustawach podatkowych o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w ustawie o kredycie konsumenckim. Równocześnie z pracami nad ustawą o kredycie konsumenckim, trwają również działania mające na celu zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz fizycznych w zakresie leasingu. Projekt znajduje się w fazie przygotowań, a jego wprowadzenie planowane jest na styczeń 2011 roku.

W ostatnim czasie rynek leasingu coraz bardziej stawia na ekspansje produktów dodanych w swojej ofercie. Firmy leasingowe widząc dodatkowe źródło dochodów, oferują swoim klientom rozmaite dodatki do produktu głównego, co stanowi pokaźną część ich dochodów. Ważnym czynnikiem na rynku usług leasingowych jest umiejętność szybkiego definiowania coraz to nowszych wymagań klientów. Obsługa takiego procesu nie była by łatwa, gdy by nie możliwości jakie dają systemy informatyczne dostępne na polskim rynku. Dobry systemu obsługi leasingu powinien posiadać łatwą konfiguracje produktów finansowych oraz produktów dodanych. Do najpopularniejszych produktów dodanych należą m.in.: ubezpieczenia (OC, AC, Assistance), ubezpieczenie kredytu, karty kredytowe oraz obsługa serwisowa przedmiotu.

W dobie szybkiego rozwoju branży leasingowej, dostosowanie produktów do zapotrzebowania klientów jest wyzwaniem. Firmy leasingowe oferują coraz to nowsze produkty. Ostatnim czasem na popularności zyskuje leasing komunalny, w ministerstwie gospodarki przygotowywany jest projekt ustawy o leasingu konsumenckim. Kto wie jaki nowy produkt wejdzie na rynek za jakiś czas. Sprostanie tak szybko rozwijającemu się rynkowi, oraz ciągle rozwijającej się gamie produktów głównych i dodanych, wspomóc może sprawdzony system informatyczny posiadający możliwość elastycznego dodawania nowych produktów.


Business Intelligence Technologies S.C.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.