6 stycznia 2011

Lokaty bankowe - czy to juz historia?

Lokaty bankowe - czy to juz historia?

Autorem artykułu jest Krzysztof Jakubowski



Świat niskich stóp procentowych, hossy na giełdzie, wysokich zysków funduszy inwestycyjnych, rosnących cen nieruchomości, czy nawet stale rosnących na wartości monet kolekcjonerskich zepchnął niemalże lokaty, nawet nie na drugi ale może nawet czwarty plan. Czy tak już pozostanie?
W roku 2008 analitycy spodziewają sie kilku podwyżek stóp procentowych przez RPP, od kilku miesięcy sytuacja na giełdzie jest stale niepewna, zaś fundusze przynoszą straty. Czy to może oznaczać okazję na "drugą młodość" dla lokat bankowych?
Warto się nad tym zastanowić i przyjrzeć bliżej ofercie bankierów. Może jeszcze nie teraz, ale po paru podwyżkach stóp procentowych (czyli także oprocentowania lokat) warunki zawarcia lokaty staną sie naprawdę konkurencyjne.

Przy zakładaniu lokaty terminowej należy zwrócić uwagę na:
-wysokość oprocentowania oraz częstotliwość kapitalizacji lokaty,
-wysokość kwoty minimalnej,
-czy istnieje możliwość negocjowania wysokości oprocentowania w przypadku posiadania większej kwoty pieniędzy,
-czy można ustanowić pełnomocnika,
-czy odsetki są dopisywane do kapitału czy też bank przekazuje na nieoprocentowany rachunek,
-wysokość dodatkowych opłat związanych z założeniem lokaty,

Minusy lokaty

Nieopłacalna przy długoletnim oszczędzaniu.
Jeśli zamierzamy oszczędzać przez kilka lat, powinniśmy pamiętać o tym że np. w przypadku lokaty rocznej, coroczny zysk pomniejszany jest o podatek "Belki", przez co w kolejnych latach mniej kapitału pracuje na nasz zysk (adekwatnie dla innych okresów trwania lokaty). W przypadku np. funduszy inwestycyjnych podatek ten płacimy dopiero w momencie sprzedania jednostek funduszu. (O funduszach można także poczytać na stronie - http://www.mlodybiznes.org)

Pierwszy test - aktywność mailowa

Wielki ranking lokat zainicjowałem wysłaniem maili do 33 największych banków w Polsce celem sprawdzenia ich refleksu, podejścia do klienta i dowiedzenia się podstawowych informacji na temat lokat w ich ofercie. W przypadku braku odpowiedzi, wysyłałem ponownie maila z tą samą treścią. Na odpowiedź czekałem kilka dni.
Uzyskałem odpowiedzi od 24 banków.

Następnie sprawdziłem i porównałem oferty wszystkich lokat w walucie złotowej oferowanych przez banki (dodałem także oferty banków które nie odpowiedziały na moje maile). Pomijałem zazwyczaj oferty lokat o zmiennym oprocentowaniu (chyba że były korzystniejsze niż te o oprocentowaniu stałym albo wyróżniały się znacznie od zwykłej lokaty oferowanej przez dany bank). Pominąłem także lokaty łączone z funduszami. Szukałem także lokat nietypowych, oryginalnych i odróżniających się od typowych lokat dostępnych w bankach.
Skupiłem się na czterech okresach dla lokat - 1miesięczna, 3miesięczna, półroczna i roczna, jako że są to najpowszechniejsze lokaty i (prawie) każdy bank oferuje lokaty na te okresy.
Wreszcie sprawdziłem czy można założyć lokatę przez internet oraz czy dostaje się za to jakieś specjalne warunki.

Więcej szczegółów oraz ranking lokat na stronie www.mlodybiznes.org
---

www.mlodybiznes.org


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz