28 listopada 2010

Konto oszczędnościowe

Autorem artykułu jest Szymon Machniewski




Metody wykorzystywania oszczędności stale się zmieniają. Banki oraz firmy zajmujące się inwestycjami, starają się przygotować nam metody gwarantujące zyski oraz bezpieczeństwo naszych środków. Jaka usługa jest obecnie najbardziej popularna?

W zasadzie najważniejszą usługą jest obecnie konto oszczędnościowe. Banki poszły po rozum do głowy i przygotowały usługę, która jest dużo korzystaniejsza choćby od lokaty terminowe. Na czym zatem dokładnie polega ta usługa?


Otóż klienci, którzy zakładają konta osobiste, mają również możliwość korzystania z dodatkowej, w większości przypadków darmowej usługi. Konto oszczędnościowe jest podpinane pod konto główne, a następnie możecie z jednego na drugie przelewać środki. Środki zgromadzone na koncie oszczędnościowym są wysoko oprocentowane - nawet 5% w skali roku. Tyle mniej więcej zarobić można również na rocznej lokacie terminowej! Jakie zatem są najważniejsze różnice pomiędzy usługami? Oczywiście mają one swoje źrodło przede wszystkim w niezamrażaniu pieniędzy na koncie oszczędnościowym. Najczęściej konto oszczędnościowe daje możliwość jednego bezpłatnego transferu pieniędzy z konta i nie jest to związane z utratą odsetek. Wypłat z konta oszczędnościowego dokonywać można znacznie więcej, ale kolejne będą już wszędzie płatne. Konta oszczędnościowe stały się szczególnie popularne po tym, jak do lokat terminowych wprowadzono podatek Belki. Wtedy klienci czekali na nowy produkt bankowy, który spełni ich oczekiwania i taki właśnie otrzymali. Konto oszczędnościowe otrzymać już można w zdecydowanej większości polskich banków. Dla banków jest to metoda na zatrzymywanie oszczędności klientów na konbtach bankowych, a tym samym możliwość dysponowania nimi.


---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

--
konto oszczędnościowe

Potwierdzenia przelewów przez sms

Autorem artykułu jest kubapigora




Już większość bankow internetowych oferuje nam potwierdzenie realizacji transakcji poprzez sms. Dawniej używane karty kodów TAN przechodzą do lamusa. Informację o wprowadzeniu nowego systemu ogłosiło już kilka największych polskich banków internetowych.

Darmowe konta bankowe to dziś towar finansowy najchętniej rozchwytywany przez młodych ludzi. Dostępność do wszelkiego rodzaju usług finansowych, takich jak płatności przez internet, czy przelewy zagraniczne, kusi nawet kilkunastolatków.


Co jednak z bezpieczeństwem takich kont?


Na szczęście nie musimy się już obawiać o utratę naszych pieniędzy podczas używania kont internetowych. Szyfrowane połączenia poprzez SSL nie pozwalają nieporządanym intruzom do wglądu w informacje znajdujące się na naszym koncie. Dodatkowo banki oferują ubezpieczenie naszych pieniędzy, za które najczęściej nie musimy nic płacić.


Karty kodów?


Karty kodów były od wielu lat podstawowym sposobem potwierdzania naszej osobowości, gdy system banku chciał wygenerować jakąkolwiek płatność. Wyglądało to tak, że logowaliśmy się do systemu uzywając loginu i hasła (klucza) a następnie, pozleceniu płatności musieliśmy transakcję potwierdzic kodem z karty kodów. Karty kodów były najczęściej zdrapkami z określoną liczbą ponumerowanych pól. System prosił nas o zdrapanie jednego pola i podania numeru spod zdrapki.


Potwiardzenia płatności przez sms


Dziś do wielu kont bankowych (a od dziś do popularnego konta internetowego) otrzymujemy możliwość wygenerowania przez system na koncie bankowym kodu i przeslania go na nasz telefon komórkowy. Działa to tak, że najpierw w systemie aktywujemy nasz numer telefonu. Może to być jakikolwiek telefon w polskiej sieci.


Następnie, gdy chcemy zdefiniowac nową płatność, wyslać przelew lub aktywować nową karte debetową, system poprosi nas o wpisanie kodu, który właśnie wysłał na nasza komórkę.


Po wpisaniu kodu, płatność jest automatycznie akceptowana, tak jak było to w przypadku zwykłych kart kodów (lub tzw. kart TAN).


---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Plastikowe pieniądze - czyli wszystko o kartach

Autorem artykułu jest Joanna M.




Ułatwiają życie. Pozwalają nie nosić przy sobie gotówki a w razie potrzeby zaciągnąć kredyt. Ale jak we wszystkim tak i w posługiwaniu się kartą trzeba znać umiar. Inaczej może nas to sporo kosztować.

-Jakie są rodzaje kart:
Kredytowe- pozwalają nam zaciągnąć kredyt na określony czas. W dniu rozliczenia, po zamknieciu cyklu rozliczeniowego i następującym po nim zakończeniu okresu bezodsetkowego, należy spłacić należność. Możesz oczywiście pozbyć się długu w całości (wtedy nie zapłacisz odsetek) albo tylko częściowo (co najmniej 5 proc.). Wtedy zapłacisz odsetki ale jedynie od pozostałej kwoty. Karta kredytowa jest bardzo przydatna ale przy transakcjach bezgotówkowych. Wtedy są one bezpłatne. Natomiast za każdym razem gdy wypłacamy pieniądze bank nalicza nam prowizję.
Debetowe- służą do wypłaty pieniędzy z bankomatu i dokonywania transakcji bezgotówkowych np. w sklepie. Nie mają jednak opcji kredytowania. Są ściśle związana z rachunkiem oszczędnościowo-rozliczeniowym, płatność taką kartą nie może przekroczyć wartości posiadanych na koncie środków.
Obciążeniowe (charge)- jest to połączenie karty kredytowej i debetowej. Umożliwia zaciągnięcie kredytu, który należy spłacić (w całości) w określonym czasie (zwykle miesiąc). Za transakcje gotówkowe i bezgotówkowe bank pobiera prowizję.
Przedpłacone (pre-paid)- umożliwiają dokonania transakcji do wysokości kwoty, którą karta wcześniej została zasilona. Mogą być wydane na okaziciela. Takie karty bardzo często wykorzystywane są jako prezenty lub tez karty lojalnościowe w sklepach.
Wirtualne- przeznaczone są do płatności wyłącznie przez Internet. Nie można się więc nimi posługiwać fizycznie. Chociaż posiadacz może otzrymać kartonik, to wykorzytuje jedynie numer umieszczony na nim.


---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

--
karty kredytowe

Kredyt konsolidacyjny

Autorem artykułu jest Szymon Machniewski




Według raportów polskich instytucji, aż ponad połowa naszych rodaków ma problemy z terminowym spłacaniem należności. Największą plagą jest jednak nieumiejętne, a raczej nierozsądne podejmowanie decyzji o kolejnych kredytach, czego efektem są wyłącznie problemy.

Nie da się ukryć, że człowiek, któremu brakuje pieniędzy i który nie potrafi znaleźć ich na tradycyjne sposoby, chwyta się czegokolwiek, by tylko te pieniądze zyskać. Jeśli posiadamy jeszcze zdolność kredytową to bez wątpienia zdecydujemy się na sięgnięcie po kredyt gotówkowy, czyli najmniej opłacalną formę uzyskiwania pieniędzy, nie licząc oczywiście pożyczek od osób fizycznych. Pożyczka hipoteczna czy gotówkowa od osoby fizycznej to ogromny koszt, na który jednak wielu się decyduje. Desperacja powoduje, że czujemy się zmuszeni do zaciągnięcia takiej pożyczki. Najwięcej problemu mają ci klienci, którzy zaciągnęli wiele kredytów i nie dają rady podołać ich spłacie. Dla nich właśnie banki stworzyły produkt kredytowy o nazwie kredyt konsolidacyjny. Zadaniem tego kredytu jest ratowanie klientów, którzy zdecydowali się na zaciągnięcie nawet kilkunastu kredytów, a teraz mają poważne problemy z ich terminowym spłacaniem. Poprzez konsolidację, wszystkie kredyty łączone są w jedno zobowiązanie.


Nie należy ukrywać, że kredyt konsolidacyjny jest nie tyle sposobem na jakieś dużo mniejsze zobowiązanie, co raczej na zmianę jego kłopotliwości. Dziesięć kredytów to konieczność udawania się do dziesięciu banków, w których oddzielnie należy regulować zobowiązania. Oczywiście sumaryczne odsetki są również wówczas o wiele większe niż przy jednym kredycie, ale konsolidacja pozwala na płacenie wszystkich zobowiązań poprzez jedną ratę, a dodatkowo jeszcze owa rata może być sporo niższa niż w przypadku wielu, odrębnych rat. Kredyt konsolidacyjny szczególnie popularny stał się w ostatnich latach, gdy okazało się, że banki dawały kredyty gotówkę na wyrost, a ludzie nie mieli za co je spłacać. Teraz, dzięki rekomendacji T, przyznawanie takich kredytów zostało bardzo mocno ograniczone.


---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

--
kredyt konsolidacyjny

Gdy masz kłopot z instytucją finansową

Autorem artykułu jest Joanna M.




Każdy spór z bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym czy towarzystwem funduszy inwestycyjnych można skierować do sądu. Niestety wiąże się to z wysokimi kosztami i kilkumiesięcznym oczekiwaniem na wyrok.

Nie wspominając już o tym, że trudno będzie wygrać proces, gdy na przeciwko ciebie stanie doświadczony prawnik, zaprawiony już w tego rodzaju bojach. Dlatego też lepiej spróbować innej drogi dochodzenia swoich racji. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, zwróć się do:
-miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów
-Stowarzyszenia Konsumentów Polskich


Zacznij od dokładnego przeczytania umowy z bankiem, którą zawarłaś. Tam powinieneś znaleźć informacje jak powinieneś dochodzić swoich praw. Jeśli np. bank źle dokonał przelewu albo błednie naliczył opłatę za kartę, spróbuj wyjaśnić sprawę z dyrektorem oddziału banku lub kierownikiem odpowiedniego pionu. Jesli to nic nie da, złóż pisemną reklamację. Opisz w niej swój problem i przedstaw swoje żądania. Jeśli np. domagasz się odszkodowania za nienależyte wykonanie czynności bankowej powinnaś dokładnie określić kwotę roszczenia. Pismo możesz złożyć osobiście lub wysłać pocztą. Bank ma 30 dni na ustosunkowanie się do twojej reklamacji. Jeśli ją uzna masz problem z głowy. Gorzej gdy sie z nią nie zgodzi. Co wtedy powinienes zrobić? Idź do sadu polubownego. Sąd polubowny obok Komisji Nadzoru Finansowego może rozstrzygać wszelkie spory pomiędzy uczestnikami rynku finansowego. Jednak wartość sporu nie może być niższa niż 500zł. na postępowanie przed sądem polubownym muszą wyrazić zgodę obie strony sporu. Możliwe jest takze przeprowadzenie mediacji, której efektem będzie ugoda. Zawarta ugoda lub też wyrok mają skutek taki sam jak wyrok sądu powszechnego.


Możesz także skierowac sprawę do arbitrażu. Jednak musi to dotyczyć kwoty do 8tys. zł. wypełnij wniosek, w którym zawarte będą: twoje dane, oznaczenie banku, dokładne określenie żądania, jego uzasadnienie, wskazanie dowodów w postaci dokumentów na poparcie twoich twierdzeń, dowód opłaty za wniosek (około 50zł). Nalezy także dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie, że w terminie 30 dni nie uzyskałeś od banku odpowiedzi na swoją skargę. Brak takiego dokumentu lub oświadczenia spowoduje odrzucenie wniosku! Werdykt arbitra jest ostateczny i bank musi się do niego zastosować. Jeżeli wyrok będzie korzystny dla klienta, bank jest zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty. Ma na to 14 dni od chwili otrzymania orzeczenia na piśmie. Orzeczenie arbitra bankowego nie są jednak ostateczne dla konsumenta. Zawsze masz prawo wystąpić z powództwem na drogę postępowania sądowego.


---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl