28 listopada 2010

Gdy masz kłopot z instytucją finansową

Autorem artykułu jest Joanna M.




Każdy spór z bankiem, towarzystwem ubezpieczeniowym czy towarzystwem funduszy inwestycyjnych można skierować do sądu. Niestety wiąże się to z wysokimi kosztami i kilkumiesięcznym oczekiwaniem na wyrok.

Nie wspominając już o tym, że trudno będzie wygrać proces, gdy na przeciwko ciebie stanie doświadczony prawnik, zaprawiony już w tego rodzaju bojach. Dlatego też lepiej spróbować innej drogi dochodzenia swoich racji. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, zwróć się do:
-miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów
-Stowarzyszenia Konsumentów Polskich


Zacznij od dokładnego przeczytania umowy z bankiem, którą zawarłaś. Tam powinieneś znaleźć informacje jak powinieneś dochodzić swoich praw. Jeśli np. bank źle dokonał przelewu albo błednie naliczył opłatę za kartę, spróbuj wyjaśnić sprawę z dyrektorem oddziału banku lub kierownikiem odpowiedniego pionu. Jesli to nic nie da, złóż pisemną reklamację. Opisz w niej swój problem i przedstaw swoje żądania. Jeśli np. domagasz się odszkodowania za nienależyte wykonanie czynności bankowej powinnaś dokładnie określić kwotę roszczenia. Pismo możesz złożyć osobiście lub wysłać pocztą. Bank ma 30 dni na ustosunkowanie się do twojej reklamacji. Jeśli ją uzna masz problem z głowy. Gorzej gdy sie z nią nie zgodzi. Co wtedy powinienes zrobić? Idź do sadu polubownego. Sąd polubowny obok Komisji Nadzoru Finansowego może rozstrzygać wszelkie spory pomiędzy uczestnikami rynku finansowego. Jednak wartość sporu nie może być niższa niż 500zł. na postępowanie przed sądem polubownym muszą wyrazić zgodę obie strony sporu. Możliwe jest takze przeprowadzenie mediacji, której efektem będzie ugoda. Zawarta ugoda lub też wyrok mają skutek taki sam jak wyrok sądu powszechnego.


Możesz także skierowac sprawę do arbitrażu. Jednak musi to dotyczyć kwoty do 8tys. zł. wypełnij wniosek, w którym zawarte będą: twoje dane, oznaczenie banku, dokładne określenie żądania, jego uzasadnienie, wskazanie dowodów w postaci dokumentów na poparcie twoich twierdzeń, dowód opłaty za wniosek (około 50zł). Nalezy także dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie, że w terminie 30 dni nie uzyskałeś od banku odpowiedzi na swoją skargę. Brak takiego dokumentu lub oświadczenia spowoduje odrzucenie wniosku! Werdykt arbitra jest ostateczny i bank musi się do niego zastosować. Jeżeli wyrok będzie korzystny dla klienta, bank jest zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty. Ma na to 14 dni od chwili otrzymania orzeczenia na piśmie. Orzeczenie arbitra bankowego nie są jednak ostateczne dla konsumenta. Zawsze masz prawo wystąpić z powództwem na drogę postępowania sądowego.


---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz