1 września 2014

Idea social lending na rynku polskim w 2010 r.– zagrożenia oraz perspektywy rozwoju, cz.4 ostatnia

Idea social lending na rynku polskim w 2010 r.– zagrożenia oraz perspektywy rozwoju, cz.4 ostatnia


Autor: Robert Jeżewski


Celem niniejszego artykułu jest omówienie idei social lending i jej znaczenia na rynku polskim, a także zaprezentowanie zagrożeń oraz perspektyw rozwoju tego szybko rozwijającego się sposobu pożyczania pieniędzy.


Idea social lending – kierunek rozwoju

Idea social lending jest stosunkowo młodą ideą, zarówno na świecie, jak i na rynku polskim, dlatego ciężko jest mówić o kierunku, w jakim będzie się rozwijać. Jest to uzależnione od zbyt wielu zmiennych, które w tym opracowaniu nie były obiektem badań. Jednak na podstawie zebranych materiałów, można sformułować kilka wniosków, które wskażą kierunek rozwoju tej idei.

  1. Analizując dwa lata działalności idei social lending w Polsce, wartość udzielonych pożyczek wzrosła, osiągając wartość 42 mln PLN w roku 2010, w stosunku do 15 mln PLN w roku 2008.
  2. Stały wzrost zadłużenia gospodarstw domowych, który będzie musiał zostać zaspokojony. Analiza pokazuje, że tańszym sposobem na zaspokojenie tego popytu, jest wybór pożyczki społecznościowej.
  3. Bardzo wysokie oprocentowanie pożyczek w bankach komercyjnych, w stosunku do pożyczki typu social lending. Analiza pokazuje, ze stosunek RRSO wynosi pomiędzy 26,3 -34,5 % do 15-17%, na korzyść pożyczki typu social lending.
  4. Niskie oprocentowanie lokat terminowych oferowanych przez banki, w stosunku do oprocentowania środków zainwestowanych dzięki platformie typu social lending. Analiza pokazuje, że stosunek oprocentowania wynosi pomiędzy 1,75-4,60% do 15-17% na korzyść inwestycji typu social lending.
  5. Rekomendacja T, która w dużej mierze ograniczy potencjalne możliwości zaciągnięcia kredytu, przez najmniej zarabiających. Powstanie jednak popyt, który będzie musiał zostać zaspokojony. Znajdzie on swoją podaż, po części w instytucjach parabankowych, ale też po części w pożyczkach, oraz inwestycjach typu social lending.

Obserwując nurt pożyczek społecznościowych, który rozwija się w krajach Europy Zachodniej i za oceanem, można ze spokojem patrzeć w przyszłość. Jednak Polska jest specyficznym krajem, który zamieszkują specyficzni pod względem mentalności mieszkańcy. Pomimo tych różnic, wyniki badań przemawiają za sformułowaniem tezy, że pożyczki społecznościowe to przyszłość oraz tańsza alternatywa dla sektora bankowego.

Kierunek, w którym będzie podążał nurt social lending, to przede wszystkim rozwój funkcjonalności, dzięki którym będzie atrakcyjną alternatywą dla obszaru bankowego i parabankowego. Już sam fakt, że jest tworem internetu i wszystkie formalności związane z pożyczką lub inwestycją można załatwić bez konieczności wychodzenia z domu jest wielką wartością dodaną social lending.

Ważnym elementem rozwoju będzie na pewno tworzenie i utrzymywanie trwałych relacji z użytkownikami. Będzie to osiągane poprzez liczne promocje oraz programy partnerskie, które będą promowały wszystkich użytkowników.

Zebrane wnioski, pozwalają sformułować tezę, że za kilka lat może powstać nurt bankowości, która całkowicie zostanie uniezależniona od tradycyjnej bankowości komercyjnej, z jaką mamy do czynienia w chwili obecnej. Rodzaj bankowości, która nie będzie bazowała na maksymalnym wyzysku klienta przez bank oraz minimalnym oprocentowaniu środków, które klient wnosi do banku, jako rodzaj swoistego zaufania, którym obdarza instytucję finansową. Powstanie rodzaj bankowości, bazującej na zaufaniu społecznym, na minimalnym oprocentowaniu pożyczanych środków oraz maksymalnym zwrocie z inwestycji. Rodzaj bankowości, w którym zysk będzie sprawą drugorzędną, a na pierwszym miejscu będzie zaufanie społeczności. Ten rodzaj bankowości, będzie się nazywał bankowością społecznościową.

Podsumowanie

Bankowość komercyjna, wywołująca negatywne uczucia takie jak: wysokie procent, wysoka marża oraz niski zysk z lokat terminowych, jest powoli odsuwana na rzecz nowo rozwijającej się idei zwanej social lending.

Social lending bazuje na zaufaniu pomiędzy członkami wspólnoty (skupionej wokół platform internetowych), którzy tworząc społeczność pożyczają sobie nawzajem pieniądze. Jedna strona pożycza środki, natomiast dla drugiej jest to inwestycja. Budowanie wzajemnych relacji pomiędzy członkami społeczności jest zgodne z ich etyką. Etyka, którą wyznają ci ludzie, mówi o uczciwym zarobku osoby, która inwestuje (pożycza drugiej osobie swoje wolne środki) oraz niskim oprocentowaniu dla osoby, która potrzebuje tych pieniędzy. Jak to ma miejsce w każdej wspólnocie, nie dla każdego etyka znaczy to samo i znajdą się osoby, które będą chciały jej nadużyć oraz wykorzystać do swoich własnych celów. Zadaniem wspólnoty będzie wykluczenie takiej osoby oraz ostrzeganie innych członków społeczności przed podobnymi przypadkami, w postaci wszelkich dostępnych środków (rankingi inwestorów, listy dłużników, ubezpieczenia inwestycji, windykacja, itp. itd.).

Opisana w ten sposób idea, za kilka lat da początek nowemu rodzajowi bankowości. Bankowości, która w tej chwili nie jest znana i będzie nowym rodzajem jakości, nazywającej się bankowością społecznościową.

Idea social lending na rynku polskim w 2010 r.– zagrożenia oraz perspektywy rozwoju - koniec cz.4 ostatniej


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.